Θάλεια Μαραγκοπούλου Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Fruits and vegetables

Πως μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου να φάει φρούτα και λαχανικά;

Η παχυσαρκία στα παιδιά και τους εφήβους δυστυχώς κυριαρχεί στην χώρα μας την τελευταία δεκαετία. Με βάση τις περισσότερες μελέτες, η Ελλάδα κατατάσσεται στις πρώτες θέσεις παιδικής παχυσαρκίας τόσο στην Ευρώπη όσο και παγκοσμίως. Οι λόγοι για τους οποίους συμβαίνει αυτό είναι ποικίλοι, με τους περισσότερους ευτυχώς να είναι τροποποιήσιμοι.

Οι διατροφικές συνήθειες των παιδιών είναι σίγουρα ο σημαντικότερος λόγος. Οι λάθος διατροφικές επιλογές, η κατανάλωση πολλών γλυκών, αναψυκτικών και λιπαρών τροφίμων και η αποφυγή φρούτων και λαχανικών, είναι σύνηθες φαινόμενο μεταξύ των παιδιών. Όταν αυτό συνοδεύεται και με μεγάλες ποσότητες φαγητού, τότε το να μην πάρουν κιλά είναι σχεδόν αναπόφευκτο.

Ένας εξίσου σημαντικός λόγος που οδηγεί σε παχυσαρκία τόσο στα παιδιά όσο και στους ενήλικες, είναι ο καθιστικός τρόπος ζωής. Όταν δηλαδή υπάρχει απουσία φυσικής δραστηριότητας, τότε οι καύσεις του οργανισμού είναι κατά πολύ μειωμένες με αποτέλεσμα να προσθέτουν πιο εύκολα κιλά. Ακόμη, υπάρχουν ορισμένοι κοινωνικοί και γενετικοί παράγοντες οι οποίοι οδηγούν σταδιακά σε υπερβάλλον βάρος, αλλά ευτυχώς σε μικρότερη συχνότητα.

Προκειμένου λοιπόν να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να φάνε πιο υγιεινά και κατά προέκταση να μειωθεί το μεγάλο πρόβλημα της παχυσαρκίας, το πρώτο που θα πρέπει να τους μάθουμε είναι η σημαντικότητα των φρούτων και των λαχανικών. Αυτές οι δύο κατηγορίες τροφών είναι πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά, κυρίως βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία, σε φυτικές ίνες και σε νερό. Επίσης, περιέχουν ελάχιστες θερμίδες και δεν παχαίνουν.

Πως μπορούμε όμως να αυξήσουμε την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών;

  • Δίνουμε έμφαση στην εμφάνιση κατά το σερβίρισμα. Μπορούμε να επιλέξουμε πολλά χρωματιστά φρούτα και λαχανικά και να τα φτιάξουμε στο πιάτο σαν σχέδια ώστε να είναι πιο ελκυστικά στα παιδιά.
  • Δοκιμάσουμε να μαγειρέψουμε το ίδιο λαχανικό με διαφορετικό τρόπο. Μπορούμε επίσης να το εισάγουμε σε κάποιο άλλο φαγητό που τους είναι πιο ευχάριστο, όπως να φτιάξουμε μπιφτέκια με όσπρια ή λαχανικά ή μία σπιτική πίτσα λαχανικών. Ένα τρικ που βοηθάει, είναι να τα αλέσουμε πρώτα ή να τα κόψουμε σε πολύ μικρά κομμάτια, ώστε να μην φαίνονται εύκολα στο τελικό αποτέλεσμα.
  • Φροντίζουμε ώστε να υπάρχει μεγάλη ποικιλία. Όσο περισσότερες επιλογές υπάρχουν διαθέσιμες στο σπίτι, τόσο πιο πιθανό είναι να δοκιμάσουν τα παιδιά κάποιο φρούτο ή λαχανικό που να τους αρέσει. Επίσης, θα πρέπει τα συγκεκριμένα τρόφιμα όχι απλά να υπάρχουν, αλλά να είναι και εύκολα προσβάσιμα ώστε να τα προτιμήσουν (π.χ. στα χαμηλά ράφια του ψυγείου ή πάνω στα τραπέζι).
  • Αφήνουμε τα παιδιά να συμμετέχουν στο μαγείρεμα ή τα ψώνια. Όσο πιο ενεργά είναι τα παιδιά σε αυτές τις διαδικασίες, τόσο πιο πολύ θέλουν να δοκιμάσουν το αποτέλεσμα στο οποίο είχαν πάρει μέρος ή το τρόφιμο που επέλεξαν να αγοράσουν.

Τέλος, εννοείται πως ο ρόλος των γονέων είναι και αυτός πολύ σημαντικός, καθώς θα πρέπει οι ίδιοι να είμαστε το παράδειγμα για τα παιδιά μας. Δεν αρκεί να τα παροτρύνουμε να φάνε πιο σωστά, ενώ εμείς αποφεύγουμε τις υγιεινές επιλογές. Είναι σημαντικό να δουν εμάς να τρώμε φρούτα και λαχανικά, ώστε να είμαστε το θετικό πρότυπο.

Κατεβάστε εύκολα το δωρεάν E-book!Κάνουμε μία νέα και πιο αποτελεσματική προσπάθεια.

Θα λάβετε στο email σας τον δωρεάν ηλεκτρονικό οδηγό, μετά τη συμπλήρωση της φόρμας.